منسوجات نبافته یا بدون بافت چیست؟  آیا تابه‌حال نام آنها به گوشتان خورده است؟ در دوران شیوع پاندمی کرونا، استفاده از  پارچه‌های بدون بافت بیش از گذشته اهمیت پیدا کرد. تولید و همچنین تقاضا برای آنها رشد روزافزونی پیدا کرد. روز‌به‌روز بر محبوبیت این محصولات افزوده می‌شود و این محصولات پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند. در این مقاله سعی بر آن داریم که در مورد این نوع خاص از منسوجات صحبت به میان آوریم. سپس درباره موارد استفاده از آنها و مزایا و قابلیت‌هایش بیشتر صحبت کنیم.

منسوجات نبافته چیست؟

به منسوجی که بدون بافت یا به عبارتی بدون هیچ تار و پودی باشد منسوجات نبافته می‌گویند. به عبارتی این منسوجات هیچ‌گونه تاروپودی ندارند که به آن منسوج بدون بافت نیز می‌گویند. این منسوجات از طریق درهم‌تنیدگی الیاف مختلفی ایجاد می‌شوند. فرایند متصل شدن یا همان درهم‌تنیدگی، از طریق فشار، ترکیبات و ماده‌های شیمیایی مخصوص و یا حتی حرارت به وقوع می‌پیوندد. به عبارتی این منسوجات از الیاف جدا از هم تولید می‌شوند روش آن این‌گونه است که انواع الیاف را در کنار هم قرار می‌دهند. سپس با روش‌های مختلفی نظیر سوزن‌زنی، چسبانیدن و یا روش حرارتی، این الیاف به هم متصل می‌شوند و در نهایت منسوج نبافته تولید می‌شود.

کاربرد منسوجات نبافته

این منسوجات دارای کاربردها و مزایای زیادی است از جمله در حوزه بهداشت، درمان و پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد آنها فراتر از تصور است و فقط محدود به حوزه بهداشت و درمان نمی‌شود. در حوزه‌هایی مانند گردشگری، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و حتی نظامی از این محصولات استفاده می‌گردد.

منسوجات بدون بافت در پزشکی

این از ویژگی‌های مهم منسوجات نبافته این است که ویروس‌ها و میکروب‌ها از آنها عبور نمی‌کند. به‌خاطر چنین مزیتی، از این پارچه‌ها در صنایع پزشکی و بهداشتی استفاده زیادی می‌شود.  برای مثال اکثر لباس‌های بیمارستانی که جدیداً روی کار آمدند از این پارچه‌ها است. یا انواع پدها، ماسک‌ها، زیراندازهایی که در دندان‌پزشکی از آنها استفاده می‌شود، ست‌های مختلف مخصوص اتاق عمل و جراحی و حتی چسب‌زخم، همه‌وهمه از این الیاف است.

همچنین این منسوجات به دلیل اینکه از نفوذ ویروس‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند، در انواع ماسک‌ها کاربرد زیادی دارند. زیرا مانع ورود انواع ویروس به بدن فرد می‌شود ولی جالب اینجاست که اکسیژن به‌راحتی وارد آن می‌شود و هیچ اختلالی در روند تنفس ایجاد نمی‌شود. لازم به ذکر است که آنها دودهای مضر کارخانجات و گازهای صنعتی سمی را نیز از خود عبور نمی‌دهند. ست‌های اتاق عمل، انواع گان، زیر‌انداز‌ها و لباس‌های مخصوص دندان‌پزشکی و باندها از این منسوجات تولید می‌شوند. تقریباً می‌توان گفت که بیشترین کاربرد آنها در حوزه بهداشت و درمان است.

کاربرد منسوجات نبافته در زندگی عادی

ما از این منسوجات در زندگی روزمره نیز بسیار استفاده می‌کنیم. برای مثال محصولاتی مانند انواع پدهای بهداشتی، اسپان باندها، دستمال مرطوب‌های مختلف، فیلتر، قسمت‌هایی از پوشک کودکان و غیره همه از این منسوجات تولید می‌شوند. شاید باور نکنید ولی از این منسوجات در صنایع ساختمانی، دیوارپوش‌ها، ایزوگام‌ نیز استفاده می‌شود. در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد برای مثال در تولید چای کیسه‌ای (پارچه نازکی که خورده چای‌ها در آن قرار می‌گیرد). یکی از مکان‌هایی که به این محصولات وابسته است، هتل‌ها و آسایشگاه‌ها و خانه سالمندان است. زیرا در این مکان‌ها برای ملحفه و زیرانداز از آن استفاده می‌کنند. از دیگر موارد استفاده آنها می‌توان به صنایع کشاورزی و صنایعی که مربوط به فیلتراسیون هستند اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *