منسوجات نبافته اسپان باند چیست؟

اسپان باند با استفاده از مشتقات پارچه نبافته پلی‌پروپیلن تولید می‌شود. پلی‌پروپیلن به ‌صورت گلوله‌ای است که ابتدا آن را ذوب می‌کنند و بعد به الیاف ریز اکسترود تبدیل می‌نمایند. حالا این الیاف با ایجاد پیوندهایی، به شکل اسپان باند درمی‌آیند. در پروسه تولید اسپان باند، چندین مرحله حذف می‌شود به همین دلیل تولید به ‌صورت تک‌مرحله‌ای انجام می‌شود. این روند هم در کاهش هزینه‌ها نقش مهمی دارد و هم سرعت تولید را بالا می‌برد. با شیوع ویروس کرونا، استفاده از اسپان باند برای تولید گان‌های پزشکی و ماسک بیش ‌از پیش افزایش‌یافته است.

ویژگی‌های منسوجات بی بافت اسپان باند

منسوجات نبافته اسپان باند در صنعت نساجی کاربرد بسیار زیادی دارند. با گذشت زمان، ساخت و تولید این پارچه‌ها بهبود بسیار زیادی پیدا کرد و کیفیت آن‌ها را بالاتر برد. از ویژگی‌های بسیار خوب این پارچه‌ها می‌توان انعطاف‌پذیری بالا، لطافت، خاصیت کششی، قابلیت رنگ‌آمیزی و مقاومت در برابر آب را ذکر کرد. به دلیل ویژگی‌های بسیار خاصی که این نوع پارچه دارد، در جاهای متنوعی استفاده می‌شود.

به‌عنوان ‌مثال در صنعت پزشکی از این پارچه برای تولید لباس‌های مخصوص استفاده می‌شود. البته اسپان باند در حوزه پوشاک ژئوتکستایل نیز به کار می‌رود، مثلاً در پوشاک آن را برای تولید بارانی، پالتو و کاپشن‌های مختلف به کار می‌گیرند.

مزایای باورنکردنی منسوجات بی بافت اسپان باند

استفاده از اسپان باند در صنایع کاربرد و مزایای زیادی دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
• در این پارچه هیچ مواد سمی وجود ندارد
• الیاف محکم به‌ هم ‌بافته شدند
• در برابر نفوذ آب و سایر مایعات مقاوم هستند
• با محیط‌زیست سازگاری دارند و به آن آسیبی نمی‌رسانند
• در برابر نفوذ ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم هستند
• ضد شعله ساخته می‌شود
• منسوجات نبافته اسپان باند در برابر سایش، پارگی و سوراخ شدن نیز دوام زیادی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *